● قطعی تلفن اینترنتی :
توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی اتصال اینترنتی شما قطع شود و یا برق
وسایل شبکه تان قطع شود، سیستم تلفنی شما از کار خواهد افتاد. شاید بتوان
مشکل قطع برق را با یک یو.پی.اس یا سیستم برق اضطراری حل کرد اما اگر سرویس
دهنده اینترنت شما، مشکل داشته باشد، تلفن شما هم به مشکل خواهد افتاد.
تلفن اینترنتی یا VOIP با استقبال گسترده ای روبرو شده است اما همیشه این
سئوال برایتان مطرح است که چرا باید تلفن معمولیتان را با تلفن اینترنتی
عوض کنید و دردسر اینکار را برخود هموار نمائید؟ جواب مسئله در دو مورد
قیمت و قابلیت خلاصه میشود.
● مشخصه تلفن اینترنتی
مهمترین مشخصه تلفن اینترنتی ارزان بودن مکالمه تا حد رایگان بودن آن برای
تماس با هرجای دنیاست. اما باز هم مانند تلفن معمولی سئوال اینجاست که کدام
شرکت سرویس بهتری ارائه میکند. قابلیتهای تلفن اینترنتی از جمله موارد
قابل توجه میباشد. مثلا کد منطقه یا شهرتان را میتوانید با خود به هرجا
ببرید زیرا عملا در تلفن اینترنتی این کد معنایی ندارد. بعضی از سیستمها
بشما امکان میدهند تا پیامهای تلفنیتان را در سیستم ایمیلتان بگیرید و
مستقیما از داخل Outlook نمره گیری تلفن انجام دهید.
● نقطه ضعف سیستم تلفن اینترنتی کجاست؟
اما نقطه ضعف سیستم تلفن اینترنتی کجاست؟ یکی از موارد این ضعف آنست که
هنوز راه اندازی و مصرف این تلفن جدید به راحتی و سادگی تلفن معمولی نیست و
دیگر آنکه کیفیت سیستم نیز متغیر است.
روشهای مختلفی در مورد نحوه کارکرد تلفن اینترنتی وجود دارد. مثلا Skype
ارتباط بین دو کامپیوتر را از طریق نرم افزار برقرار میسازد در حالیکه Vonage
به هر کسی با یک خط باند گسترده امکان میدهد تا از تلفن معمولی یا
کامپیوتر خود برای تماس استفاده کند و فرقی نمیکند که تلفن طرف مقابل
معمولی باشد یا اینترنتی. بعلاوه، شرکتها میتوانند local VOIP نصب کنند تا
سیستم تلفن داخلیشان از شبکه محلی شرکت استفاده کند. وقتی این تماسها به
خارج از شرکت برود بسته به انتخاب و پرداختی شرکت، میتواند از اینترنت یا
خطوط تلفن معمولی استفاده کند. آنچه بین تمام این سیستمها مشترک است آنست
که صدا تبدیل به بسته های دیتای دیجیتالی شده و درست مانند ایمیل روی شبکه
یا اینترنت ارسال میشود. برای تماس با تلفنهای معمولی لازم است تا در
جاهایی اتصال به شبکه تلفن معمولی انجام شود.
● سیستمهای تلفن اینترنتی
در اغلب سیستمهای تلفن اینترنتی، تکنولوژی اینترنت اتصال بین تلفن و شرکت
تلفن را برقرار میسازد. کافیست تا یک تلفن معمولی را به یک آداپتور که متصل
به خط اینترنت است وصل نمائید. تماسهای شما از طریق وب به سرویس دهنده
VOIP ارسال میشود. این سرویس دهنده، تماسهای شما را به سیستم تلفن منتقل
مینماید. اگر طرف مقابل شما در شبکه اینترنتی باشد، این مسیر هرگز سیستم
تلفن معمولی را بکار نمیگیرد.
● مشکلات فنی تلفن اینترنتی
۱) توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی اتصال اینترنتی شما قطع شود و یا
برق وسایل شبکه تان قطع شود، سیستم تلفنی شما از کار خواهد افتاد. شاید
بتوان مشکل قطع برق را با یک یو.پی.اس یا سیستم برق اضطراری حل کرد اما اگر
سرویس دهنده اینترنت شما، مشکل داشته باشد، تلفن شما هم به مشکل خواهد
افتاد.
۲) مشکل بعدی سرویس 115 یا اورژانس است که چون تلفن اینترنتی محلی نمیباشد
بنابراین گرفتن این شماره، نمیتواند شما را به اورژانس منطقه وصل کند. در
این اواخر، با ثبت کردن تلفن تان برای سرویس 115 میتوانید از سرویس درست
منطقه استفاده کنید. فقط یادتان باشد که باید حتما به اپراتور اورژانس
بگویید که کچا هستید زیرا محلتان در سیستم اورژانس منعکس نمیشود.
۳) اگر از سیستم DSL استفاده میکنید یعنی سرویس اینترنت شما از طریق خط
تلفن منتقل میشود که یک شماره تلفن بدان تعلق دارد و نمیتوانید بدون قطع
تلفن، این شماره را خاموش کنید اما میتوانید یک شماره جدید از سرویس دهنده
تقاضا نمائید. جدیدا سرویسهای DSL بدون شماره خاص بکار گرفته میشود که بدان
naked DSL میگویند.
● آدرس سرویس دهنده های تلفن اینترنتی
برخی از سرویس دهنده های تلفن اینترنتی به شرح زیر هستند که برای دسترسی به
آدرس اینترنتی هر یک میتوانید به سایت کامتونت و همین مقاله مراجعه
نمائید:
▪ SunRocket Internet Phone Service
▪ AT&T CallVantage
▪ BroadVoice
▪ Broadvox
▪ iConnectHere
▪ Lingo
▪ Packet۸
▪ Verizon VoiceWing
▪ Voiceglo
▪ Vonage
▪ Zoom GlobalVillage
● نرم افزار سرویسهای تلفنی اینترنتی
سرویسهای تلفنی اینترنتی با کامپیوتر و نرم افزار به شرح زیر هستند
▪ FreeWorld Dialup
▪ Skype
● تعریف تلفن اینترنتی
یک نوع ارتباط تلفنی است که از طریق یک سرویسدهنده اینترنتی یا Voice Over
Internet Protocol صورت میپذیرد. VOIP عبارت است از انتقال صوت، از طریق
بستههای آدرس پروتکل اینترنت (IP) و اینترنت. در واقع یک مجموعه از
سختافزار و نرمافزار است که ما را قادر میکند تا از اینترنت به عنوان
واسط انتقالی برای تماسهای تلفنی استفاده کنیم. این روش به علت حذف مراکز
تلفن راه دور از دایره تماس، از نظر هزینه بسیار به صرفه است.