همه چیز درباره شبکه

www.supnet.mihanblog.com به دوستان خود بگویید

همه چیز درباره شبکه

www.supnet.mihanblog.com به دوستان خود بگویید

( Wimax ) وایمکس چیست؟

اطلاعات کامل درباره ی تکنولوژی وایمکس (Wimax)

Wimax

Wimax

WiMAX یک روش بى سیم فوق العاده سودمند و انقلابى در زمینه دسترسى تمامى کاربران (در هر سطحى) به اینترنت است. این نام از حروف اول کلمات Worldwide Intero Perability for Microwave Access گرفته شده و همانگونه که از نام آن پیدا است، راه حلى براى دسترسى به اینترنت از طریق امواج مایکروویو است. طراحان و مهندسان این روش برآن هستند تا در آینده اى نزدیک، دسترسى بى حد و مرز به اینترنت را براى تمامى کاربران تا حد دسترسى به تلفن همراه آسان کنند و همانگونه که اکنون در اغلب کشورهاى جهان، داشتن و استفاده از یک تلفن قابل حمل، به پدیده اى معمولى بدل شده است، دسترسى آسان و نامحدود به مکان به اینترنت، براى همگان حاصل شود.
WiMAX در آینده بسیار نزدیک، اینترنت را در کنار شبکه مخابراتى قرار خواهد داد و چنان انقلابى را در این زمینه به وجود خواهد آورد که روشن کردن اکثر کامپیوترهاى قابل حمل، خانگى و یا خاص، مساوى با اتصال آنها به اینترنت باشد. این استاندارد از طرف IEEE معتبر شناخته شده و کد ۸۰۲.۱۶ از طرف این سازمان به آن اختصاص یافته است.

اطلاعات کامل در ادامه مطلب…


ادامه مطلب ...

همه چیز درباره روتر(روتر چیست)؟

روتر
استفاده از روترها در شبکه به امری متداول تبدیل شده است . یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه دور در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند : " ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر " . مثلا" در صورتی که یک شرکت دارای شعبه ای در تهران و یک دفتر دیگر در اهواز باشد ، به منظور اتصال آنان به یکدیگر می توان از یک خط leased اختصاصی که به هر یک از روترهای موجود در دفاتر متصل می گردد ، استفاده نمود . بدین ترتیب ، هر گونه ترافیکی که لازم است از یک سایت به سایت دیگر انجام شود از طریق روتر محقق شده و تمامی ترافیک های غیرضروری دیگر فیلتر و در پهنای باند و هزینه های مربوطه ، صرفه جوئی می گردد .

ادامه مطلب ...

قابل توجه بازدید کنندگان محترم:

قابل توجه کلیه کسانی که با اینترنت سروکار دارند. این اطلاعات صبح امروز مستقیماً از طرف میکروسافت و نورتون منتشر شده است. این اطلاعات را به هرکس که با اینترنت سروکار دارد برسانید. ممکن است نامه ای معمولی و به ظاهر بیخطر باموضوع:
Here you have it
به شما برسد. اگر آن نامه را باز کنید یک پیام روی صفحه مانیتور ظاهر می شود که نوشته "حالا دیگر دیر است."
زندگی شما دیگر زیبا نیست. البته این متن به انگلیسی و به این صورت ظاهر می شود


It is too late now. Your life is no longer beautiful...


پس از آن تمامی اطلاعات و هرآنچه در کامپیوتر دارید از بین می رود و فرستنده ایمیل به نام، ایمیل و رمز عبو شما دست پیدا می کند. این یک ویرس جدیداست که از عصر روز شنبه در شبکه اینترنت در حال چرخش است. آ او ال وجود این ویروس را تائید کرده و ویروس یاب های موجود قادر به دفع این ویروس نیستند.


این ویروس توسط یک هکر که خود را مالک زندگی می نامد ساخته شده است.

اینم منبع موثق برای اونایی که باور نمیکنند

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_is_beautiful_virus_hoax

Cisco چیست؟

اطلاعات کامل درباره مدارک سیسکو (cisco) و روتر های cisco

Cisco

Cisco

مدارک سیسکو چیست؟
همانطور که می‌دانید شرکت Cisco بعنوان بزرگترین و معتبرترین شرکت در زمینه ساخت، طراحی و اجرای شبکه‌های کامپیوتری و تجهیزات آن در جهان شناخته شده است . از این رو برای آشنائی بیشتر متخصصان شبکه با اصول طراحی و کار با تجهیزات، این شرکت اقدام به برگزاری دوره‌های متعددی در زمینه‌های مختلف شبکه نموده است. همچنین برای آگاهی از صحت و کار آزمودگی دانش آموختگان این دوره‌ها پس از گرفتن آزمون از آنها، به آنها مدرک بین‌المللی ارائه می‌نماید . در کشور ما شرکتها و موسسات آموزشی متعددی نسبت به برگزاری این دوره ها اقدام نموده اند، ولی به علت اینکه شرکت سیسکو در آمریکا قرار دارد و ما هم تحت تحریم قرار داریم، لذا هیچگونه مدرکی از طرف این شرکت در داخل ایران صادر نمی گردد و دانش آموختگان بایستی پس از گذراندن این دوره‌ها به یک کشور دیگر ( معمولا شهر دبی ) رفته و در امتحانات آنجا شرکت نموده و مدرک را در آن کشور اخذ نمایند.
می‌توان گفت اولین مدرک رسمی که از سوی شرکت به دانش آموختگان ارائه می‌شود، مدرک CCNA است. هرچند توصیه می‌شود قبل از گزراندن این دوره بهتر است مدرک +Network یا ICND اخذ شود، ولی اجباری در گذراندن این مدارک نیست .

مدرک CCNA
CCNA مخفف کلمه Cisco Certified Network Associate است که به ‌معنای مدرکی است که دارنده آن را شرکت سیسکو به‌ عنوان همکار شبکه قبول دارد! این مدرک به کسانی تعلق می‌گیرد که پس از گذراندن آن توانائی نصب و راه اندازی و خطایابی صد Node در شبکه را داشته باشند. همچنین طی گذراندن این مدرک فرد مورد نظر با پروتکلهای پایه شبکه مثل IP – IPX – VLAN – GRP آشنائی پیدا می‌کنند ولی نه بطور اخص و حرفه‌ای.

اطلاعات کامل در ادامه مطلب…


ادامه مطلب ...

همه چیز درباره تکنولوژی WIFI

همه چیز درباره تکنولوژی WIFI

WiFi

WiFi

WiFi روش بیسیم برای ایجاد و اداره شبکه است که به آن شبکه سازی ۸۰۲.۱۱ و شبکه سازی بیسیم نیز گفته می شود . بزرگترین نقطه قوت WiFi ، سادگی آسان است . شما می توانید کامپیوترهای منزل یا محل کار خود را بدون نیاز به سیم به یکدیگر متصل کنید. اگر در دفتر کار خود یک شبکه داشته باشید ، روش های بسیار زیادی برای اتصال کامپیوترهای شبکه شما به هم وجود دارد. در این مقاله ما در مورد دو جنبه متفاوت WiFi بحث خواهیم کرد .

ادامه مطلب ...

Media Access Control یا Mac Address چیست؟


Media Access Control یا Mac Address چیست؟

Mac Address

Mac Address

هر کامپیوتر موجود در شبکه به منظور ایجاد ارتباط با سایر کامپیوترها ،می بایست شناسائی و دارای یک آدرس منحصربفرد باشد . قطعا تاکنون با آدرس های IP و یا MAC ( اقتباس شده از کلمات Media Access Control ) برخورد داشته اید و شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که اولا ضرورت وجود دو نوع آدرس چیست و ثانیا جایگاه استفاده از آنان چیست ؟

ادامه مطلب ...

کیف شارژر موبایل

شرکت Wysips که در زمینه ساخت لوازم جانبی فعالیت می کند، کیفی طراحی کرده که قادر است تلفن همراه را با استفاده از پنل‌هایی که دارد شارژ کند.

این کیف که Ralph Lauren نام دارد دارای پنلی است که در پشت آن قرار گرفته و از انرژی خورشید برای شارژ دستگاه‌های تلفن همراه بهره می‌برد.

این کیف ضد آب بوده و پنل آن قادر است حدود سه وات انرژی تولید کند که برای شارژ یک تلفن حدود سه ساعت در یک روز آفتابی زمان نیاز است.

شرکت Wysips همچنین به تازگی نمونه اولیه پوشش برای صفحات شفاف را طراحی کرده که این امکان را برای گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها فراهم می‌کند انرژی را از خورشید با افزایش قدرت باتری جذب کند. به علاوه برای بقای انرژی و افزایش عمر باتری، استفاده از انرژی خورشید در دستگاه‌های موبایل می‌تواند به کاهش میزان ضخامت باتری و طراحی جدید دستگاه‌ها منجر شود.

کیف‌های Ralph Lauren با گوشی آی‌فون و آیپاد و نیز دیگر دستگاه‌‌های تلفن همراه سازگار است. اما کیف Ralph Lauren نمی تواند دستگاه آیپد را شارژ کند زیرا این دستگاه دارای باتری سنگینی است.

بر اساس این گزارش، اپل امسال موفق به دریافت بالاترین امتیاز برای سیستم شارژ خورشیدی برای دستگاه‌های قابل حمل شد.

Wysips امیدوار است این محصول را از اوایل سال آینده راهی بازار کند.

این کیف‌ها در رنگ‌های مشکی و نارنجی با قیمت 800 دلار در اختیار کاربران آمریکایی قرار می‌گیرد.

تین کلاینت چیست ؟

تین کلاینت چیست ؟

تین کلاینت دیتاشین  thin client datasheen

 

 

همچنان که فناوری اطلاعات، توسعه بیشتری می یابد، شبکه ها نیز به عنوان یکی از پیامدهای این توسعه اهمیت بیشتری می یابند. اما شبکه ها فقط منحصر به انواع متداول LANها یا WANها نمی گردند و شبکه سازی روش های دیگری نیز دارد. در این زمینه تجهیزاتی مانند Thin Clientها، Net PC ها و یا Network computer ها مطرح می گردند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی فناوری مرتبط با  Thin Clientها بپردازیم.
شبکه مبتنی بر Thin Client، شبکه ای مبتنی بر سرور است که تقریباً کلیه پردازش ها در آن توسط این سرور صورت می پذیرد. کلیه برنامه های کاربردی روی سرور اجرا شده و توسط Clientها قابل استفاده هستند. واژه thin در این تکنولوژی، به دلیل حجم پایین پردازشی است که توسط Clientها صورت می پذیرد. در مقابلِ این تکنولوژیFat Clientها مطرح می باشند که کلیه پردازش ها را روی Client انجام می دهند. به طور کلی ساختار شبکه های مبتنی بر Thin Client از یک سرور با قدرت بالا و تعدادی Client تشکیل شده است که کارآیی محدودی دارند.

Thin Client چیزی جز یک کامپیوتر جمع و جور نیست اما این کامپیوتر برای استفاده به صورت یک پایانه ی شبکه ای طراحی و تنظیم شده است. شکل فوق نمونه ای از یک Thin Client ساخت datasheen را نشان می دهد.

یک شبکه مبتنی بر Thin Client چگونه فعالیت می کند؟
یک شبکه مبتنی بر این تکنولوژی دارای یک یا چند سرور با ویژگی های خاص می باشد. سیستم عامل این سرورها می تواند هریک از سیستم عامل های موجود (با توجه به برنامه های کاربردی موردنظر) نظیر یونیکس، لینوکس،
(Windows NT Terminal Server Edition (NT TSE ، یا ویندوز باشد. علاوه بر سیستم عامل، بر روی هر یک از این سرورها یک نرم افزار کنترلی وجود دارد که فعالیت های Clientها را کنترل می نماید. بسیاری از این نرم افزارهای کنترلی به صورت رایگان عرضه می*شوند و معمولا ً توسط شرکت های نرم افزاری، تولید می گردند.

کاربردها

این شبکه ها در بسیاری از سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما بزرگترین مشتریان این شبکه ها، بانک ها، آژانس های هوایی و سازمان هایی هستند که دارای شعبات متعدد می باشند. امروزه از این تجهیزات برای تجهیز مدارس نیز استفاده می شود. با توجه به این نکته که سیستم های Thin Client دارای هارددیسک نمی باشند و امکان download کردن نرم افزار نیز روی آن ها وجود ندارد، هیچ نوع ویروسی نمی تواند سیستم را مورد حمله قرار دهد. به این ترتیب امنیت این نوع سیستم ها تضمین شده می باشد. ارتقاء و نگهداری Thin Clientها بسیار ساده و مقرون به صرفه است. زیرا برای ارتقاء شبکه لازم است فقط سرور مربوطه را upgrade نمود.


 

ادامه مطلب ...

آشنایی با مدل OSI ، هفت لایه اصلی در شبکه

آشنایی با مدل OSI ، هفت لایه اصلی در شبکه



Model OSI

Model OSI

Model OSI چیست؟ مدل OSI مخفف کلمه ی Open Systems Interconnection اساسی ترین مدل برای شبکه ها می باشد و علی رغم وجود استانداردهای دیگر، اکثر شرکت های معتبر فعال در زمینه شبکه های کامپیوتری، از این استاندارد پیروی می کنند. این مدل در سال ۱۹۸۴ توسط ISO توسط یک سازمان بین المللی استاندارد سازی ارائه گردید.در مدل OSI از هفت لایه برای تشریح فرآیندهای مربوط به ارتباطات استفاده می گردد. هریک از لایه ها مسئولیت انجام عملیات خاصی را برعهده دارند، مدل OSI به عنوان یک مرجع و راهنما برای شناخت عملیات مربوط به ارتباطات استفاده می گردد، به منظور آشنا یی با نحوه عملکرد یک شبکه ، مطالعه مدل OSI ، مفید می باشد.

به طور خلاصه مدل OSI به شما اجازه می دهد عملکرد شبکه را در لایه های مختلف مشاهده کنید. شما توسط OSI می توانید چگونگی انتقال اطلاعات میان دو نرم افزار بر روی دو کامپیوتر را مشاهده کنید.

همانطور که در عکس فوق دیدید مدل OSI شامل ۷ لایه اصلی می باشد که این تقسیمات در زمینه های زیر به شما کمک خواهند کرد:

- تقسیم کردن ارتباطات شبکه ای به قسمت های کوچکتر

- به شرکت هایی که می خواهند به صورت مشترک بر روی یک محصول کار کنند، امکان می دهد تا کار را راحت تر پیش ببرند.

- به سخت افزار و نرم افزار های مختلف امکان می دهد تا راحت تر بر روی شبکه با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

- امکان گسترش هر لایه از شبکه را بدون دخالت در قسمت های دیگر می دهد.

اطلاعات کامل در ادامه مطلب…

هفت لایه ی OSI عبارتند از:

لایه ی ۷: (Application) این لایه با سیستم عامل و یا برنامه های کاربردی ارتباط دارد. کاربران با استفاده از نرم افزارهای کاربردی متفاوت قادر به انجام عملیات مرتبط با شبکه خواهند بود. مثلا کاربران می توانند اقدام به ارسال فایل خواندن پیام ارسال پیام و … نمایند.

لایه ی ۶: (Presentation) این لایه داده های مورد نظر خود را از لایه Application اخذ و آنها را بگونه ای تبدیل خواهد کرد که توسط سایر لایه ها قابل استفاده باشد.

لایه ی ۵: (Session) این لایه مسئول ایجاد ، پشتیبانی و ارتباطات مربوطه با دستگاه دریافت کننده اطلاعات است .

لایه ی ۴: (Transport) این لایه مسئول پشتیبانی کنترل جریان داده ها و و بررسی خطاء و بازیابی اطلاعات بین دستگاه های متفاوت است . کنترل جریان داده ها  ، بدین معنی است که لایه فوق در صورتی که اطلاعاتی از چندین برنامه ارسال شده باشد  ، داده های مربوطه به هر برنامه را به یک stream آماده تبدیل  تا در اختیار شبکه فیزیکی قرار داده شوند.

لایه ی ۳: (Network) در این لایه روش ارسال داده ها برای دستگاه گیرنده تعیین خواهد شد. پروتکل های منطقی  ، روتینگ و آدرس دهی در این لایه انجام خواهد شد.

لایه ی ۲: (Data) این  لایه ، پروتکل های فیزیکی به داده اضافه خواهند شد. در این لایه نوع شبکه و وضعیت بسته های اطلاعاتی (Packet) نیز تعیین می گردند.

لایه ی ۱: (physical) این لایه در ارتباط مستقیم با سخت افزار بوده و خصایص فیزیکی شبکه نظیر : اتصالات ، ولتاژ و زمان را مشخص می نماید.

مدل OSI بصورت یک مرجع بوده و پروتکل های پشته ای  یک و یا چندین لایه از مدل فوق را ترکیب و در یک لایه پیاده سازی می نمایند.

پروتکل پشته ای:

یک پروتکل پشته ای ، شامل مجموعه ای از پروتکل ها است که با یکدیگر فعالیت نموده تا امکان انجام یک عملیات خاص را برای سخت افزار و یا نرم افزار فراهم نمایند. پروتکل TCP/IP نمونه ای از پروتکل های پشته ای است . پروتکل پشته ای از چهار لایه استفاده می نماید.

لایه یک . Network Interface:  این لایه ، لایه های Physical و Data را ترکیب و داده های مربوط به دستگاه های موجود در یک شبکه را روت خواهد کرد.
لایه دو . Internet: این لایه متناظر لایه ی Network در مدل OSI است . پروتکل اینترنت (IP) ، با استفاده از آدرس IP شامل یک مشخصه شبکه و یک مشخصه میزبان، آدرس دستگاه مورد نظر برای ارتباط را مشخص می نماید.

لایه سه . Transport: این لایه متناظر با لایه Transport در مدل OSI است . پروتکل TCP یا Trnsport control protocol در لایه فوق ایفای وظیفه می نماید.

لایه چهار . Application: این لایه متناظر با لایه های Session,Presentation و Application در مدل OSI است. پروتکل هائی نظیر FTP و SMTP در لایه فوق ایفای وظیفه می نمایند.

مقایسه مدل های OSI و TCP/IP:

مدل مرجع OSI و مدل مرجع TCP/IP نقاط مشترک زیادی دارند. هر دوی آنها مبتنی بر مجموعه‌ای از پروتکل‌های مستقل هستند، و عملکرد لایه‌ها نیز تا حدی شبیه یکدیگر است. مدل OSI ثابت کرده که بهترین ابزار برای توصیف شبکه‌های کامپیوتری است. اما پروتکل‌های TCP/IP در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو مدل تفاوت هایی با هم دارند  که در مدل TCP/IP تفاوت سرویس ها، واسط‌ها و پروتکل‌ها واضح و مشخص نمی‌باشد. پروتکلهای OSI بهتر از TCP/IP مخفی شده است. قبل از ایجاد مدل OSI پروتکلهای آن طراحی و ابداع شد. در نتیجه این مدل وابستگی و تعامل خاصی با هیچ مجموعه پروتکلی ندارد. اما در TCP/IP مسئله برعکس بود و این خود باعث شده که مدل TCP/IP تنها برای شبکه‌های تحت خود مناسب باشد. مدل OSI دارای هفت لایه است اما مدل TCP/IP ، چهار لایه دارد و از لایه ارائه و لایه نشست خبری نیست. لایه شبکه در مدل OSI اتصال گرا و غیر مستقیم است و لایه انتقال آن تنها اتصال گرا است اما در TCP/IP لایه شبکه الزاما غیر متصل و لایه انتقال آن اتصال گرا TCP یا غیر متصل UDP  است.

در عکس زیر لایه های مدل OSI و TCP/IP را مشاهده می کنید.

TCP/IP - OSI Model

VPN چیست؟(طرز کار VPN)

شبکه ی مجازی اختصاصی (VPN) چیست؟

VPN

VPN

VPN یا شبکه مجازی اختصاصی (Virual Private Network) ابزار برقراری ارتباط در شبکه‌ است. از زمان گسترش دنیای شبکه‌های کامپیوتری، سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال یک شبکه ایمن و سریع گشته‌اند.

تا مدتی قبل شرکت‌ها و سازمان‌هایی که اطلاعات زیادی برای انتقال داشتند از خطوط Leased و شبکه‌های WAN‌ بهره می‌بردند. شبکه‌های ISDN (با سرعت ۱۲۸کیلوبایت بر ثانیه) و OC3 با ۱۵۵مگابایت بر ثانیه بخشی از شبکه WAN‌ هستند.

این شبکه‌ها مزیت‌های زیادی نسبت به اینترنت دارند ولی گسترش و نصب آن‌ها بسیار گران‌قیمت و وقت‌گیر است.

افزایش محبوبیت و فراگیری اینترنت بعضی از سازمان‌ها را به استفاده از انترانت کشاند. در این بین استفاده از شبکه‌های مجازی اختصاصی VPN مطرح شد.


ادامه مطلب ...