همه چیز درباره شبکه

www.supnet.mihanblog.com به دوستان خود بگویید

همه چیز درباره شبکه

www.supnet.mihanblog.com به دوستان خود بگویید

افزایش امنیت فیس بوک با تایید ورود اس ام اسی (با پشتیبانی از شبک

در ادامه مسیر تلاش برای افزایش امنیت اکانت کاربران، فیس بوک قابلیت جدیدی را رونمایی کرد که از تاییدیه اس ام اسی برای جلوگیری از ورودهای غیر مجاز استفاده می کند.

fb-login-approvals-1.jpg

تایید لاگین بسیار ساده انجام می شود: هنگام ورود به اکانت فیس بوک تان با یک کامپیوتر جدید، سایت برای تان یک پیامک حاوی کد دسترسی ارسال می کند. کادری هم در صفحه لاگین در اختیارتان قرار می گیرد، که باید کد دریافتی توسط اس ام اس را تایپ کنید تا بتوانید وارد حساب فیس بوک تان شوید.

 

بعد از اینکه یک بار این مراحل را پشت سر گذاشتید، می توانید آن کامپیوتر را به عنوان سیستم امن یا Trusted device به فیس بوک معرفی کنید، تا در دفعات بعدی مرحله تاییدیه پیامکی را از شما درخواست نکند. اگر هم که تلفن تان را گم کردید، می توانید از این کامپیوترهای امن وارد اکانت فیس بوک تان شده و شماره جدیدی را به سایت برای ارسال اس ام اس معرفی کنید.

 

ادامه مطلب ...

پروتکل (protocol) چیست؟

پروتکل (protocol) چیست؟ ، معرفی انواع پروتکل ها

Protocol

Protocol

قوانینی که برای تبادل اطلاعات بین دو دستگاه در شبکه ها وجود دارد را پروتکل می گویند. به مجموعه ای از پروتکل ها پشته پروتکل می گویند مثل TCP/IP/HTTP

بهتره واضح تر درباره ی پروتکل توضیح بدم:

فرض کنید مثلا یک چینی و یک فرانسوی، هر یک به زبان خودشان بخواهند با یکدیگر صحبت کنند ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعا از صحبتهای هم هیچ نخواهند فهمید.

در واقع، هر زبان از ۲ بخش لغات و مفاهیم و دستور زبان تشکیل شده است و ما برای درک یکدیگر، باید در هر دو طرف مکالمه مجهز به قوانین یکسانی باشیم در غیر این صورت، امکان برقراری ارتباط نخواهیم یافت.


ادامه مطلب ...

پسوند فایل ها و ضرورت نمایش آنها در سیستم عامل

در همه سیستم عامل ها، فایل های مختلف پسوند مشخصی (که اغلب سه حرفی است) دارند که به شناسایی آنها توسط کاربران و نرم افزارها کمک می کند. مثلا بیشتر فایل‌های تصویری پسوند‌ jpg. و gif. دارند، یا فایل‌های متنی اغلب با پسوند txt. و doc. ذخیره می‌شوند. در ویندوز به صورت پیش فرض پسوند فایل ها مخفی است و به کاربر نشان داده نمی شود که این قابلیت ظاهر فایل‌ها را برای کاربر زیبا و جذاب‌تر کرده و همچنین از سردرگمی کاربران مبتدی جلوگیری می کند. اما در پشت این قابلیت، نکته‌ای امنیتی مهمی پنهان مانده است که باید به آن دقت کرد.

با مخفی کردن پسوند فایل‌ها، کدهای مخرب می‌توانند به راحتی خود را به عنوان یک فایل سالم و شناخته شده جا بزنند و کاربر را به اشتباه بیاندازند. چرا که کاربر نمی‌تواند پسوند فایل‌ها را مشاهده کند. در اینجا برای درک خطراتی که ممکن است با مخفی ماندن پسوند فایلها برای شما پیش بیاید، مثال کوچکی ذکر می کنیم:

فرض کنید که کاربر هنگام نصب یک نرم افزار، فایلی تحت نام readme را بدون آنکه از پسوند و محتوایش آگاه باشد، باز کند. وی با این کار عملا به استقبال خطر رفته است؛ چرا که ممکن است پسوند این فایل به جای readme.txt به صورت readme.txt.bat باشد، که bat. به خاطر مخفی بودن پسوندها در ویندوز، از دید کاربر پنهان مانده است. دوبار کلیک بر روی این فایل (که در حقیقت یک فایل اجرایی است)، احتمال دارد منجر به اجرای مستقیم کد مخرب در سیستم کاربر گردد.

جهت نمایش پسوند فایل‌ها در ویندوز ایکس پی، پس از باز کردن My computer ، از منوی Tools گزینه Folder Option را انتخاب کنید و مطابق شکل از پنجره باز شده تب View را انتخاب نمایید. سپس از لیست موجود در این تب، تیک کنار گزینه Hide extensions for known file types را بردارید. بدین ترتیب پس از زدن کلید OK پسوند فایل‌ها در ویندوز نمایش داده می‌شوند.

http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/fileextension_xp_negahbaan-com.gif

در ویندوز ویستا و سون هم می توانید پس از باز کردن Computer، مطابق شکل از منوی Organize گزینه Folder and search options را انتخاب کنید. در پنجره باز شده همانند ویندوز ایکس پی از تب View تیک گزینه مذکور را برداشته و OK کنید تا از این پس پسوند فایها قابل مشاهده باشند.

http://negahbaan.com/sites/default/files/blue/show-file-extensions-in-windows-7-negahbaan-com.png

نکته: دقت کنید که هنگام تغییر نام فایل‌ها به اشتباه پسوند آن را حذف نکنید یا تغییر ندهید، چرا که در این صورت اغلب شناسایی نوع فایل مورد نظر برای ویندوز مشکل می‌شود و فایل قابل استفاده نیست.

توجه: نمایش پسوند فایل‌ها برای کاهش خطر فایل‌ و کدهای مخرب کافی نیست. علاوه بر این نصب یک آنتی ویروس مناسب و همچنین دقت فراوان هنگام اجرا و بازکردن فایل‌های ناشناس نیز عامل موثری در کاهش خطرات این چنینی خواهد بود.

سایتهای ایرانی در معرض حمله سایبری

در حالی که ویروسهای پیچیده استاکس نت و استارس در مقابل محققان ایرانی ناموفق بودند گروهی از هکرها که نام "ناشناس" را بر روی خود گذاشته و تا به حال عملکرد برخی وب سایتهای دولتی و مالی را در جهان مختل کرده اند ادعا کرده اند که هدف بعدی خود را سایتهای ایرانی قرار داده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، ناموفق بودن پیچیده ترین ویروسها مانند استاکس نت و استارس که قصد خرابکاری در ایران را داشتند موجب نشده است که هکرهای دیگر قصد حمله به سایتهای ایرانی را از سر بیرون کنند به طوری که گروه هکر "ناشناس"، ایران را هدف بعدی حملات سایبری خود معرفی کرده است.


اعضای این گروه که سازماندهی چندانی هم ندارند در حال ترسیم نقشه ای به نام "عملیات ایران" هستند. حمله ای سایبری با هدف خاموش کردن وب سایتها که از روز یکشنبه آغاز می شود. ادعای این حمله سایبری همزمان اول ماه می بر روی وب سایت این گروه اعلام شده است.


گروه ناشناس پیش از این در حمایت از وب سایت ویکی لیکز به وب سایتهایی از قبیل PayPal، ویزا، مستر کارد و دیگر وب سایتهای مالی اعتباری که مشارکت ویکی لیکز را دچار اختلال کرده بودند حمله کرده بود.


در اوایل این ماه نیز این گروه در اعتراض به رفتار هکر پلی استیشن سونی به این شرکت حمله کرد اما اتهام نشت میلیونها اطلاعات کاربران بازی پلی استیشن این شرکت را نپذیرفت.


بر اساس گزارش Cnet، گروه ناشناس تا کنون به وب سایتهایی از قبیل Music Broadcast، دولت مصر، سوئد، کلیسای وستبرو بابتیست، شرکت میلیاردرهای محافظه کار چارلز و دیوید کاچ، و شرکت امنیت فدرال HBGray که برای شناسایی هکرهای گروه ناشناس با FBI همکاری های زیادی داشته حمله کرده است.


هر چند که امنیت شبکه نکته بسیار کلیدی برای هر کشوری است اما به نظر نمی رسد این حمله سایبری اگر واقعیت هم داشته باشد با توجه به توانایی محققان کشور بتواند قدم مهمی برای خرابکاری در سایتهای ایرانی بردارد.


منبع http://www.ictna.ir/security/archives/034013.html




فیس ‌بوک یک ماشین جاسوسی مخوف است!(سرگرمی جدید سایتهای خبری ایرا

منبع : ایتنا
به گفته جولیان آسانژ، بنیانگذار وب سایت ویکی لیکس، هر مطلبی که ما در فیس بوک ثبت می‌کنیم به آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا کمک می‌کند تا درباره شهروندان آمریکایی بهتر جاسوسی کنند.


به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان، او در مصاحبه با راشا تودی خاطر نشان کرد که فیس بوک مخوف‌ترین ماشین جاسوسی است که تا به حال اختراع شده و جامع‌ترین دیتابیس درباره‌ی مردم در جهان است که در آن اطلاعات مربوط به روابط، اسامی، آدرس، مکان و ارتباطات شخصی وجود دارد و تمامی اطلاعات در دسترس آژانس‌های اطلاعاتی آمریکاست.

وی ادامه داد: فیس بوک، گوگل، ‌یاهو و سایر سازمان‌های اینترنتی مستقر در آمریکا به‌طور مشخص برای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا طراحی شده‌اند.

آسانژ تصریح کرد: زمانی که یک کاربر فیس بوک دوستان خود را Add می‌کند، به منزله این است که برای ساختن یک دیتابیس گسترده، به طور رایگان برای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا کار می‌کند.

تورنت چیست؟

نرم افزار µTorrent 2.0.3 Beta (تورنت چیست؟)



uTorrent

uTorrent

تورنت (Torrent) چیست؟

تورنت یک شبکه اشتراک گذاری فایل بین کاربران است. یعنی کاربران این شبکه، فایل هایی رو که روی کامپیوترشون دارن، با کمک یک برنامه خاص بین بقیه کاربران به اشتراک میذارن. حالا بعضی سایت ها مانند torrentz.com به شما این امکان رو میده که روی کامپیوتر های هزاران نفر در سراسر جهان جستجو کنید و از روی کامپیوترشون فایل هایی رو که خیلی جاها پیدا نمیشه دانلود کنید. توجه کنید که دانلود در این شبکه از طریق اتصال کاربران به یکدیگر صورت میگیرد و نه از طریق دانلود از روی یک سایت خاص

مزایای تورنت:
اگر وسط دانلود خواستید کامپیوتر رو خاموش کنید مشکلی نیست . فقط قبلش باید برنامه رو ببندین . برنامه خودش حواسش هست که تا کجای فایل رو دانلود کرده و شما از این لحاظ هیچ کاری لازم نیست انجام بدین.

مزایای بسیار خوب تورنت این است که شما هر فایل و اطلاعات حجیم و کمیابی که نیاز دارید را براحتی می توانید از تورنت یافته و دریافت کنید.

این شبکه معمولا برای اشتراک گذاری و دانلود فایل های خیلی بزرگ مانند فیلم ، موزیک ، ویدئوکلیپ و مانند اینها استفاده میشه و با یک اینترنت ۱۲۸k میتونید تا روزی ۱ گیگ دانلود کنید.

در شبکه تورنت سرعت دانلود خیلی بهتر از شبکه های اشتراک گذاری دیگری مانند e-mule است و شما کمتر در صف انتظار دانلود قرار میگیرد. در شبکه ای-میول معمولا شما برای دانلود هر فایل چند دقیقه و یا چند ساعت در صف انتظار قرار میگیرید و دانلود پس از اینکه نوبت شما رسید شروع میشه. اما در شبکه تورنت این اتفاق به ندرت می افتد.

چگونه با تورنت کار کنیم؟
نرم افزارهای گوناگونی برای این کار هستند، که به شما کمک می کنه فایلتون رو بگیرید یکی از این نرم افزار ها uTorrent است که ما در این مطلب این نرم افزار کوچک را آماده کردیم تا فایل هایتان را از تورنت دریافت کنید.

نرم افزار .µTorrent نرم افزاری توانا و با امکانات فراوان است که جهت برقراری ارتباط کاربران از سیستم عامل های ویندوز به شبکه های BitTorrent ایجاد شده است. این برنامه کمترین ردپایی از شما هنگام بازدید شبکه های BitTorrent برجایی نمی گذارد.طراحی نرم افزار µTorrent بگونه ای است که میزان بسیار کمی از حافظه هارد، رم و CPU را اشغال می کند و در عین حال بصورت کارآمدی قابلیتهای بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

µTorrent 2.0.3 نرم افزار کم حجم و کاملا رایگان است و شما می توانید این نرم افزار را از ادامه مطلب دریافت کنید.

حجم فایل: ۳۱۷ کیلو بایت |  ۳۱۷ kb

دانلود نرم افزار µTorrent 2.0.3 Beta

آموزش NAT در سیسکو

همه چیز درباره Nat


Network Address Translation



برای همه متخصصین واضح است که قوی ترین روتر های دنیا Cisco هستند و تقریبا 80 درصد از بستر اینترنت بر روی دستگا های Cisco بنا شده اند. در این آموزش به توضیح مراحل انجام NAT به صورت عملی بر روی سخت افزارهای سیسکو می پردازیم. NAT تقریبا در تمامی سیستم عاملها و روتر ها قابل انجام است که هر کدام شیوه و روش خود را دارند. NAT یکی از ابزارهای قدرتمند دنیای IT است که دقیقا همان کاری را انجام می دهد که از اسم آن بر می آید,به وسیله NAT میتوانیم آدرسهای یک شبکه را به یک شبکه دیگر ترجمه کنیم.

از کاربردهای NAT می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ترجمه IP های Private به Public یا بلعکس
  • تغییر مرکز سرویس دهنده اینترنت بدون نیاز به تغییر IP ها داخلی
  • حفاظت از یک شبکه حساس در مقابل برخی حملات خارجی
  • تغییر پورت مقصد پکتها برای کاربران داخلی به صورت transparent

تعریف برخی اصطلاحات:
  • Inside Local : به آدرسی (هایی) اطلاق میشود که بر روی کلاینتهای شبکه داخلی تنظیم شده اند.
  • Inside Global : به آدرسی اطلاق میشود که به اینترفیس داخلی روتر که به شبکه داخلی متصل است داده شده است.
  • Outside Local : به آدرسهایی که درون اینترنت یا شبکه Public ما قرار دارد گفته می شود.
  • Outside Global : به آدرسی (هایی) که بر روی اینترفیس خارجی روتر که به شبکه Public متصل است گفته می شود.

با یک مثال تصویری با اصطلاحات فوق بیشتر آشنا خواهیم شد.



Static NAT

این نوع NAT به صورت یک به یک عمل میکند. بدین معنی که یک عدد inside-localرا به یک outside-global ترجمه می کند. کاربرد این نوع NAT وقتی است که میخواهیم یک private ip را به یک public ip تبدیل کنیم.
با مثالی عملی این بیشتر توضیح می دهیم.



در مثال فوق یک روتر سیسکو داریم که 2 عدد اینترفیس دارد. یکی سریال که به اینترنت متصل و دومی اترنت که به شبکه داخلی ما وصل شده است.


ادامه مطلب ...

نحوه کار VPN(آموزش VPN)؟

((برای چندمین بار در این وبلاگ سخن از VPN به میان آمده است ولی هدف آموزش و آگاهی شماست))

برقرار کردن امنیت برای یک شبکه درون یک ساختمان کار ساده ای است . اما هنگامی که بخواهیم از نقاط دور رو ی داده های مشترک کار کنیم ایمنی به مشکل بزرگی تبدیل می شود . در این بخش به اصول و ساختمان یک VPN برای سرویس گیرنده های ویندوز و لینوکس می پردازیم .

ادامه مطلب ...

RSS چیست؟

تکنولوژی RSS چیست؟ و چه فایده ای دارد؟!



RSS

RSS

RSS به قولی سرنام REALLY SIMPLE SYNDICATION و به قول کمی حرفه‌ای‌ ترها سرنام RDF SITE SUMMARY است. ولی RSS سرنام هر چه باشد، پدیده‌ای است که امکان جمع‌آوری اطلاعات و اخبار را از سایت‌های مختلف فراهم می‌کند بدون این که مجبور باشید از این سایت به آن سایت سر بزنید. ویژگی RSS هم مثل بقیه تکنولوژی‌های خوب، در سادگی آن است :یک فرمت سریع و استاندارد، شبیه همان بولتن‌های خبری است منتها به شکل الکترونیک. امروزه اکثر سایت‌های وب مهم به این بولتن‌ها مجهز هستند، از وبلاگ‌های شخصی گرفته تا سایت‌های خبرگزاری‌های بزرگ دنیا. برای گرفتن این بولتن‌ها کافی است نرم‌افزار مناسب این کار را در اختیار داشته باشید و بولتن مورد نظر را مشترک شوید. شاید فکر کنید خواندن خبرها که کاری ندارد، به صفحه اصلی سایت می‌رویم و خبرها را می‌خوانیم. اما حالتی را در نظر بگیرید که بخواهید ۵۰ سایت مختلف را ببینید و تازه معلوم نیست این سایت‌ها اصلاً خبر جدیدی داشته باشند یا نه. با RSS نیازی نیست به ۵۰ تا سایت سر بزنید. کامپیوتر شما به طور خودکار و با زمان‌بندی مشخص با این سایت‌ها تماس می‌گیرد و جدیدترین خبرها و اطلاعات را دانلود می‌کند. بنابراین، فقط از یک پنجره می‌توانید تمام اتفاقات روز را مشاهده کنید. بدین ترتیب هم در وقت‌تان صرفه‌جویی کرده‌اید، و هم در این همه اطلاعات اضافی که در وب وجود دارد گرفتار نشده‌اید.

برای مشاهده ی اطلاعات کامل درباره ی RSS به ادامه مطلب بروید.

ادامه مطلب ...